Leonie Kuipers Performative Merging Games

With a group of people I want to explore how you can achieve an evolution in movement through playful exercises. With simple movement actions such as walking, standing still, moving in spatial figures and moving in layers in height, we explore how movement develops in space. I research the idea of connection and patterns, logic and dynamics that arise. The goal is to develop movement games that lead to interesting results in terms of choreography. I invite you to move and puzzle along!

—————————-

In deze werksessie wordt onderzocht hoe speelse oefeningen leiden tot ontwikkeling in beweging. Dit doen we aan de hand van simpele bewegingsacties als lopen, stilstaan het bewegen in ruimtelijke figuren en het verplaatsen in hoogtelagen. We onderzoeken het idee van verbinding en kijken naar logica, patronen en dynamieken die ontstaan. Ik nodig je uit om mee te bewegen en te puzzelen!

 


© Leonie Kuipers

M|M mirror’s me

Jip Heijenga – M|M mirror’s me

Jip Heijenga is danseres en student aan de dansacademie ArtEZ in Arnhem, afdeling dansmaker. Zij deed een onderzoek naar de ongepolijste bewegingsinput (materiaal en presence) van niet-getrainde dansers. Nu wil zij met conservatorium-studenten (jazz en compositie) een volgende stap maken door hun bewegingen als muzikant te bestuderen, maar ook met hen als bewegers aan de slag te gaan, los van hun instrument.

Jip Heijenga zal dit jaar afstuderen aan ArtEZ school of dance in Arnhem als danser/dans-maker. Ze is nu bezig met haar stage bij dansgezelschap de Stilte. Daarnaast is ze voor de minor dans–maker begonnen aan het project M | M mirror’s me (working title).Via Fransien vd Putt is ze betrokken geraakt bij Cloud en kreeg ze de mogelijkheid om onderzoek te doen voor haar project.

Tijdens het kijken naar jazz optredens raakte Jip geïnspireerd en ontdekte een minimalistische dans in de bewegingen van de muzikanten. Ze bewegen niet op de muziek, maar bewegen om muziek te produceren. Muziek nodigt niet alleen uit tot beweging, het ontstaat als gevolg van beweging. Deze ontdekkingen inspireerde Jip als dans maker.

jip1

Dit bracht haar tot een samenwerking met Justina Šikšnelytė, master student compositie aan het koninklijk conservatorium Den Haag. Samen creëren ze één score voor de dansers en muzikanten die de structuur zal vormen voor hun stuk mirror’s me. Onder leiding van de choreografe en componiste experimenteerde en improviseerde drie dansers, drie saxofonisten en een percussionist in de Cloud studio met het idee; muziek spiegelen aan dans, en andersom. Tijdens het proces werd spiegelen verder onderzocht en kreeg een groter belang. Hoe spiegelt (interpreteert/vertaald) een danser de melodie van de saxofoon in haar eigen instrument het lichaam? Kunnen de bewegingen van de twee instrumenten (lichaam/saxofoon) dichter bij elkaar komen? Jip en Justina zijn opzoek gegaan naar een nieuw genre van optreden waarin muziek en dans niet in dienst staan voor elkaar maar een synthese vormen met een eigen betekenis.

jip2

Residency: Bima Engels

Story lines

A simulation of a sword fight between Bima Engels and Lukas van Buuren at Cloud.

_DSC4017

“My love for abstract painting is strongly related to my fascination for skies, endless landscapes and astronomy. ”

_DSC3995

During my stay at CLOUD, I investigated the meaning of story lines and how they slowly become an abstract story of silence, movement, emotion and war.

I am not a story teller, still my love for theatre, dance, mime and performance played an important part inrealizing this performance. By incorporating these elements in my project, I hope to create a performance which showed some kind of Japanese, abstract fairy- tale.

But the key stone of the performance was not based on a story or a crystal clear concept. No, I just wanted to understand the universal character of story lines, how they move, how they flow, how they suddenly reappear making a statement.

Statements like:

Sword fighting , placing a chair, walking over chairs, standing up and sitting down, making a line on a white surface, standing behind a chair , observing the drawing of a line on the wall etc…

All these key moments are connected with one and other, forming a network of story lines.

The topic of making connections between the different chapters of the performance was one of the things I wanted to experience. Because I am painter who loves painting lines who break or go on , especially the lines who go on in endeavoring new directions. This forms the foundation of the performance I developed in CLOUD.

Also my love for sword fighting reflects, IF, it is used in the right way, something which has nothing to do with killing or breaking your opponent at all. No, in the contrary, a good sword fight is not about hatred or fear, but giving strength and making dark emotions disappear. Making yourself and your opponent stronger and wisher.

It was a personal eye opener , when I realized that the lines I painted so many times , suddenly became alive and were walking outside their framework of paper and paint

A strange, but marvelous experience.

I …. also was confronted with the hard reality of fighting and giving calmness.

It’s too early to say what the impact will be of this experiment . Nevertheless it opened too me a new area of space and line.

 

Bima Engels

 

_DSC4024

The main topic of my work is painting gigantic, endless, abstract worlds which form poetic reflections of an universe.

Already during my Academy time, I instinctively started investigating these directions.By studying modern abstract painting , combined with Classical Japanese landscape painting , I slowly developed a style, which forms now the basis of my work.

I came to the conclusion that an abstract painting should be more than only an expression of an emotion or an abstract impression of reality. It also should contain stories, maps, war zones, ideas, experiences or beautiful areas, which just consist of colours and lines.

The large scale of my paintings emphasizes the grandeur and infinity of the abstract image. But more important, I actually have to work with space, when I am standing in front of a huge canvas , a challenge which gives me every time a kick.

Violence plays a significant role in my paintings , because if you paint an abstract world you eventually will discover that you can’t ignore the disharmonious elements.    This means an abstract painting should show a totality , which of course , is not only beautiful but also has shadow sides to it.

The rough philosophy of Heraclitus and Nietzsche from essential guidelines for me to understand this aspect.

_DSC4007

 

Still the real starting point always will be the phrase:  My dear universe,

By simply addressing a space with “My dear universe,” I can start painting an abstract world which reflects something of an universe.

This is what I am exploring as an artist.

 

Bima Engels

_DSC4027

Photos by Francina Stolk

_DSC4020

Bima Engels: www.bimaengels.com

 

Workshop in De Nieuwe Regentes door Eline van Ark

Zondag 22 December geeft Eline een workshop in De Nieuwe Regentes in Buurtbruis II, een workshopmiddag met kunstenaars en makers uit de buurt. Voor iedereen is er wel wat bij en eind van de middag kun je kiezen tussen twee films. Voor 5 euro inclusief een drankje (we hebben die dag ook glühwein en warme chocomelk) kun je aan een workshop meedoen. Wees er snel bij, het aantal plaatsen is beperkt. Alle workshops zijn geschikt voor alle niveau’s, ook beginners.

Eline’s workshop ‘Bewegende Geluiden’ is een workshop ontwikkeld in samenwerking met Barbara Ebner tijdens hun project RADAR, waarin de dansers luisteren naar en reageren op de geluiden van het publiek. Eline en Barbara hebben een methode ontwikkeld waarin ze op verschillende manieren luisteren naar geluiden, en deze geluiden in beweging vertalen.

In de workshop gaan we deze verschillende manieren van luisteren verkennen, en daarmee de geluiden als motor voor beweging laten werken. Hierdoor gaan we dansen met geluid, tussen geluid, in geluid, worden we bewogen door geluid en creeren we geluid met en voor bewegingen. Voor iedereen die de wereld wel eens van een andere kant wil bekijken, en wil gaan spelen met wat er is, hier en nu.

meer info over Eline en Barbara’s RADAR project op http://cccompass.wordpress.com/

IMG_0012

Wen Chin Fu & Evangelia Kolyra

Wen and Evangelia share the first findings of their research in experimenting with how we can use the body to operate an instrument, and how an instrument and the sound it creates can move the body.

Presentation on Sunday 15th December at 8pm.
Wen Chin Fu graduated in 2006 from the Classical Music Department of Shih Chien University, Taipei, and continued her studies at the ArtScience interfaculty of The Hague, where she graduated in 2010. Her performances explore the relationship between physical movement, sound and the environment. A key element of her practice is concentration, which opens the senses for perceiving things through new perspectives.
WenChin-Spine-Spinning
Evangelia Kolyra is a Greek born London-based independent choreographer and dancer, interested in choreographing within theatre, site-specific, film, and installation contexts. She endeavors to offer audiences a kinesthetically rich experience of unexpected, humorous, and sometimes dark or sinister sides to the psychology of human experience, presented within highly detailed and physical performances where ideas are derived through movement.
Her work has been featured in various platforms and festivals throughout Europe, and her aim is to develop a cross-disciplinary and highly collaborative practice.
Evangelia has an MFA in Choreography from Roehampton University, a BA in Dance from Professional Dance School D.Gregoriadou, and a BA in Greek Philology-Linguistics from National & Kapodistrian University of Athens.

Residency: Ludmila Rodrigues

Ludmila Rodrigues creates spaces, situations and devices in order to make the public move. Her fascination relies on the embodied knowledge inherent to us all, thus, on the presence of the audience. How can the audience be engaged? How do they relate to each other? Can we share movement and synchronize our actions producing a bigger movement?

Ludmila was born in Rio, Brazil, and is based in The Hague since 2009. With a degree in Architecture and a second degree in Artscience at the KABK (Royal Academy of Art, The Hague), she is now researching on Haptics (tactile communication) and she reports her findings in the blog: sharingmotions.wordpress.com

IMG_8903

By using light materials, such as elastics, ropes and wood, Ludmila creates sets in which visitors start playing, as if dancing with each other, connected by the structure that augments and reflects their interactions.

IMG_8870edited

The presentation happened on Sunday, december 1st at the CLOUD/Danslab Studio.

IMG_8897edited

IMG_8857

IMG_8856

Residency: Eline van Ark

The Invisible Dancer is an artistic research about listening to dance.

The aim is to create a dance solo that will not be seen, but only listened to. For the mapping of the audible area of dance we got help of a group of blind people and people with poor eyesight. After exploring and experimenting we’ll build a solo that will trigger the fantasy of the audience, to create their own imaginary dance based on what they hear Mojra doing.

Eline worked a week in September, and had a couple of sessions with blind people and people with poor eyesight in the months October, November and December.

 

The presentation triggered an interesting discussion, if you have 30 minutes, it’s well worth listening:

 

 

For a little taste of the working process, have a look at this video:

 

Great session today, with Anita, Emilie, Jessica, Thomas and Mojra Vogelnik-skerlj:

Residency: Fazle Shairmahomed

Internal bodily movements related to emotionality

What is it that you see?
What is it that you understand?
What is it that you experience?
What does it mean when all this is being shared with others? 

Fazle-blind-folded

EN: Internal bodily movements related to emotionality

This research has a particular interest in our changing understanding about the ways in which we are able to understand ourselves and the world around us. For studying this mechanism I focus on themes of the senses, (un)consciousness, and more in particular the theme of emotionality. In my approach I aim to connect scientific, artistic, and esoteric approaches and understandings. Therefore the object of departure is open to the mind, body, and soul. These can all be departed from each other, exclusively, and in particular combination.

The two residencies and experiment at CLOUD@Danslab have been a preparation for a long-term research which will start in Spring 2014 with a group of twenty five children of 10 years old. We will collaborate every five years, which will repeat for an undetermined period of time. With these children I will explore their perception, interpretation and sensation of internal bodily movements related to emotionality. Both in the preparation and research that will start in Spring 2014 the methodology develops through writings, drawings, discussions, interviews, and movement. In the preparation a scientific approach is also recognized through the principle that we build knowledge upon each other. Instead of building a theoretical framework merely on basis of acknowledged theorists as is usually done in science, I approach every person being involved so far as a ‘theorists’. Every individual has its personal worldview, and thus theory, which is extremely relevant for the exchange I aim to establish.

In the two residencies I worked with a couple and a group, whom I asked to prepare a diary on their internal bodily movements related to emotionality. Through sets of exercises, writings on their experiences, discussions, and evaluative interviews I was able to understand more how they perceive these different words in combination with each other. Moreover, the strategies that they use to understand the material that they were working with. In-depth discussions that involved from this enabled me to map debates for the coming long-term research in Spring.

In the experiment I was also interested in strategies that people use to understand the material that they are working with. However, the material was quite different. A group of twenty-five people was given the task to get from a sitting position into a standing position in 15 minutes while being blindfolded. Individual experiences differed and collided at the same time. Instead of in-depth discussions, the discussions were broadened. This experiment will be approached once again during the Winterfestival, 18th January 2014 in Theatre De Vaillant in the Hague.

Fazle Shairmahomed is from the Hague. On-going anthropological research in Bosnia-Herzegovina has inspired him to explore how meaning is being given to social phenomenon. This initiated the start for research on the ability to experience emotions.

NL: Interne lichamelijk bewegingen verbonden aan emotionaliteit 

Dit onderzoek heeft een specifieke interesse in de veranderende manieren waarin wij in staat zijn om  onszelf  en de wereld om ons heen te zien en te begrijpen. In het bestuderen van dit mechanisme is er een focus op thema’s zoals het zingtuiglijk vermogen, het (on)bewustzijn, en met name emotionaliteit. In de benadering van dit onderzoek probeer ik wetenschappelijke, artistieke, en esoterische benaderingen en perspectieven te verbinden. Het object van de studie is dan ook open voor de geest, het lichaam en de ziel. Deze kunnen in elkaar overgaan, exclusief worden gezien, of in specifieke combinatie worden benaderd.

De twee residenties en experiment bij CLOUD@Danslab waren een voorbereiding voor een lange-termijn onderzoek welke zal starten in de lente van 2014 met een groep van vijfentwintig kinderen van 10 jaar. Er zal een samenwerking tot stand komen om periodes van vijf jaar, welke zich zal herhalen voor een onbepaalde tijd. Met deze kinderen zal ik hun perceptie, interpertatie en sensatie van interne lichamelijke bewegingen verbonden aan emotionaliteit  exploreren. De methodologie in de voorbereidingen en het onderzoek welke zal starten in de lente van 2014, ontwikkelt zich uit geschreven teksten, tekeningen, discussies, interviews en beweging. Een wetenschappelijke benadering wordt erkend middels het principe dat kennis wordt opgebouwd in navolging van bestaande kennis. In het vormgeven van een theoretisch kader benader ik elk individu als een ‘theoreticus’, in tegenstelling tot de wetenschap welke in eerste instant theoretisch kader vormt op basis van erkende theoretici. Elk individu heeft een persoonlijk wereldbeeld, en dus een theorie, welke zeer relevant is voor de uitwisseling die ik tot stand probeer te brengen.

Gedurende de twee residenties heb ik gewerkt met een duo en een groep, die ik gevraagd heb om een dagboek voor te bereidingen over hun interne lichamelijke bewegingen verbonden aan emotionaliteit. Middels sets van oefeningen, teksten over hun ervaringen, discussies en evaluerende interviews was het mogelijk voor mij om enigszins te begrijpen hoe zij deze verschillende woorden in combinatie met elkaar zien. Maar vooral de strategiën die gebruikt worden door hen om het material te begrijpen waarmee zij werkten. De in-depth discussies die hieruit voortkwamen maakte het mogelijk voor mij om debatten in kaart te brengen voor het komende lange-termijn onderzoek in de lente.

In het experiment was ik ook geinteresseerd in strategiën die mensen gebruiken om het materiaal te begrijpen waarmee gewerkt wordt. Maar het materiaal was anders dan in de residentie. Een groep van vijfentwintig mensen kreeg de opdracht om van zittende houding tot staande houding te komen in 15 minuten met geblinddoekte ogen. Individuele ervaringen verschilde en kwamen tegelijkertijd samen.  In plaats van in-depth discussies, konden de discussies zich ontwikkelingen in de breedte. Dit experiment zal nogmaals benaderd worden tijdens het Winterfestival op 18 januari 2014 in Theater De Vaillant in Den Haag.

Fazle Shairmahomed is afkomstig uit Den Haag. Doorlopend antropologisch onderzoek in Bosnië-Herzegovina heeft hem geïnspireerd om te onderzoeken hoe er betekenis wordt gegeven aan sociaal fenomenen. Dit gaf aanleiding tot het ontwikkelen van onderzoek naar het vermogen om emoties te ervaren.

 

Residency Lea Canu Ginoux

From 26 to 31/08/2012

 

Echoing Perpection Reserach 1/ Renaissance

A work in progress, a first step into the research about the notion of ‘echo’ and ‘silence’.

A proposal to enter a dynamic meditative space.

It’s two years I’ve been thinking about doing a simple work, where the core movement would be the physical engagement into an extreme slow motion. The body is becoming a sculptural being.
The path drawn on the floor is a calligraphic transposition of my signature. Emerged into slow motion, I keep tracing and re-borning through my signature.

The sounds of my movements are almost unperceivable, but the presence and density of the slow motion generates a deep attention into the details of my movements. One could hear/imagine the sounds connection to what is seen.
when the sound comes amplified, it is echoing what had happened, it is sounds of the begging of the slow motion…
The body vanishing in shadow, and the dark room plunge our ears into the retransmission of sounds which have been process…
Along this path, there is an offer to allow silence and rest.

Residency Matteo Graziano

Matteo Graziano (1984) is a choreographer, director and performer with academic level and over 6 years experience with leading production houses in the Netherlands and Italy (Emio Greco PC / ICKamsterdam, DANSMAKERS Amsterdam, De Nederlandse Opera, P. Grassi). As a performer, he has 10 years of experience in contemporary dance.

In his choreographic work, Matteo is inspired by broad abstract concepts and themes from which he draws artistic research questions, (re)discovering the dormant layers of creativity in himself and his performers. He is comfortable in combining academic research inputs together with instinctual and poetic imagination. His performances are said to be ‘solid, physical and philosophical at the same time’ and that ‘give the audience something to think about, to discuss and to feel’.

From 6 to 19/8/2012